Nepodceňujte farby! Môžu si Vašich zákazníkov získať ale aj odradiť!

Ani Vy sa neviete rozhodnúť, ktoré farby použiť na svoje logo či stránku? Tlaclacnejšie.sk Vám s tým pomôže.
Farby sú všade okolo nás a či chceme alebo nie majú obrovskú silu, a dokonca aj vplyv na naše správanie. Niektoré nás vedia upokojiť, iné rozhnevať, jedny potešiť iné zarmútiť. Preto aj pri výbere farieb pre Vaše firemné logo, stránku či leták je kombinácia farieb veľmi dôležitá. My Vám ukážeme, ktoré farby sú pre Vašu propagáciu najvhodnejšie a naopak, ktorým by ste sa mali radšej vyhnúť.

cerveny-tanierMedzi ideálne farby v marketingu patrí červená. Červená farba okamžite púta pozornosť, koncentruje na seba všetky ľudské zmysly, vyvoláva aktivitu a navyše pôsobí vznešene. Pozor však na jej množstvo. Na malých plochách pôsobí príjemne a spĺňa svoje účely, ak to však preženiete, a použijete ju na veľkú plochu môže pôsobiť nepríjemne, znepokojujúco dokonca môže aj vyvolať agresivitu. Červená farba tiež dokázateľne povzbudzuje chuť do jedla a sexuálny apetít, preto je jej použitie ideálne pre produkty či služby v gastronómii a erotickom priemysle.

modra-oblohaĎalšou vhodnou farbou je modrá a tiež jej svetlejší odtieň svetlomodrá. Modrá farba nie len upokojuje, ale aj vzbudzuje dôveru, vernosť a oddanosť. Predstavuje tradíciu a stálosť preto, ak chcete na svojich zákazníkov pôsobiť dôveryhodne stavte na modrú. Svetlomodrým odtieňom nikdy nič nepokazíte, je to veľmi obľúbená príjemná farba na pohľad, nevtiera sa vyjadruje veselosť a bezstarostnosť je to farba vzduchu, a oblohy.

recyclePodobne ako modrá tiež aj zelená a žltozelená farba má v reklame pozitívny vplyv. Zelená farba pôsobí upokojujúco, ale zároveň vyžaruje energiu. Je to farba, ktorá je symbolom prírody a zobrazuje rast, vývoj a napredovanie. Je veľmi vhodná pre vyjadrenie ekologických myšlienok. Svetlejší odtieň zelenej, teda žltozelená patrí medzí najvhodnejšie farby v reklame. Vyjadruje otvorenie sa prístupnosti, prívetivosti a ochotu nadväzovať nové kontakty, čo je v komunikácii s klientmi veľmi dôležitý faktor.

Beautiful Teenage Girl Outdoors Enjoying Nature

Ďalším adeptom na voľbu dobrej farby je žltá, no platí u nej to isté, čo pri červenej – menej je niekedy viac. Žltá znázorňuje slnko a energiu, vyjadruje radosť, nádej potrebu rozvíjať sa, taktiež povzbudzuje, a oslobodzuje. Pri veľkom množstve žltej sa však tieto pocity natoľko prebudia, že môžu úplne odpútať pozornosť človeka od kúpi produktu či služby. Žltá farba je najvhodnejšia pre cestovné kancelárie či stránky a portály pre cestovateľov a turistov.

blackwhiteBiela a čierna farba sú v tomto smere samostatnou kapitolou. Obe farby o samote by boli pre reklamu veľkou tragédiou. Avšak ich kombinácia s inými farbami môže byť pre Vás výhrou. Biela je farbou čistoty, nevinnosti, slobody a nových začiatkov. Na veľkej ploche môže biela farba vďaka svojej žiarivosti poškodiť zrak. Biela tiež vyžaruje chlad čo nepatrí medzi jej pozitíva. Ak však použijeme bielu farbu ako pozadie, všetko čo bude na nej bude vyzdvihnuté a zdôraznené. Čierna je opakom bielej, vyjadruje odmietanie, zamietnutie, koniec, tmu, agresivitu a pochmúrnosť. Sama o sebe je do reklamy nevhodná. V kombinácii s inými farbami je však úplne iná. Ostatné farby sú v spojení s čiernou veselšie, výraznejšie a žiarivejšie. Samostatne pôsobí čierna až príliš vážne no v kombinácii s bielou pôsobí veľmi slávnostne až honosne.

DrukowanieA teraz zopár farieb, ktorým by ste sa mali v každom prípade veľkým oblúkom vyhnúť. Prvou adeptkou je šedá. Šedá je farba neutrálna. Nevyjadruje žiaden pocit, je pasívna až nudná. To určite v reklame nepotrebujete. Je symbolom všednosti, chudoby a ak vyvolá nejaký pocit tak je to smútok.

hnede-vankuseĎalšou nevhodnou farbou je hnedá. Hoci je hnedá veľmi príjemná a teplá farba, na reklamu pôsobí až príliš konzervatívne, introvertne, a zdržanlivo. Môže pôsobiť ľahostajne a preto len ťažko zaujme.

Bright lights at the end the hospital corridor. The concept of life and death.

Veľmi nebezpečné sú akékoľvek kombinácie modrej a zelenej farby. Modrozelená, zelenomodrá či tyrkysová, v žiadnom prípade do reklamy nepatrí. Vytvárajú dojem absolútneho odstupu a chladu a sterility. Pôsobí extrémne tvrdo až tvrdohlavo, čo je pre zákazníka povel na okamžitý únik.

Businesswoman standing against a picture of bulbs and globe in background

Poslednou farbou, pred ktorou Vás varujeme je tmavomodrá. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to kráľovská a vznešená farba, čo samozrejme aj je. V ľudskej mysli však vzbudzuje opatrnosť, rozvážnosť, nečinnosť až ľahostajnosť a to sú určite posledné myšlienky, ktoré chcete u svojich zákazníkov vyvolať.

Hoci je celá psychológia farieb všeobecne známou a overenou skutočnosťou, predsa len je vnímanie farieb veľmi subjektívna záležitosť. Čo na jedného pôsobí negatívne a odpudzujúceho môže u iného pôsobiť úplne opačne. Je veľmi ťažké nájsť farbu, ktorá sa bude rovnako páčiť všetkým a samozrejme, Vaše logo či stránka sa musí páčiť aj Vám.
Dúfame, že sme Vám týmto článkom pomohli a, že sa Vám podarí všetky informácie skĺbiť tak, aby bol konečný efekt čo najlepší.